YHDISTYS

Varissuon Työ ja Toiminta VT ry:n kattojärjestö on Työttömien Keskusjärjestö, joten vaikutamme työttömien etuihin ja asemaan ruohonjuuritason lisäksi myös valtakunnallisella tasolla. Yhdistyksemme on poliittisesti sitoutumaton; meille kaikki ihmiset ovat tasavertaisia ja tasa-arvoisia. Toimitalomme on kaikenlaisesta syrjinnästä vapaata aluetta. Varissuon työttömyysaste on Turun kaupunginosien korkeimpia, noin 27,6 % (12/2020). Erityisiä haasteita seudulle asettaa maahanmuuttajien työllisyystilanne ja puutteellinen kielitaito. Varissuon asukkaat edustavat yli 40 eri kansallisuutta ja alueella puhutaan lähes kuuttakymmentä eri kieltä. Maahanmuuttajien osuus oli monikulttuurisella Varissuolla 40% (3/2020).

Vuonna 2020 yhdistyksellämme oli yli 300 jäsentä. Työvoimapoliittisia toimenpiteitä ja kuntouttavaa työtoimintaa tarjotaan n. 60 työttömälle vuodessa. Yhdistyksemme syntyi varissuolaisten työttömien toimesta vuonna 1998 ja haluamme edelleen toimia työttömyyden vähentämiseksi ja poistamiseksi; työttömien toimeentulon kohentamiseksi sekä elämänlaadun parantamiseksi. Edellä mainittujen tavoitteiden saavuttamiseksi järjestämme ja tarjoamme puitteet työttömien neuvonta-, tiedotus- ja opintotilaisuuksiin sekä harrastus-, virkistys- ja liikuntamahdollisuuksiin. Ruokalassa käy aterioimassa päivittäin 40 – 70 henkeä. Asiakkaita käy myös kirpputorilla, korjausompelimossa ja atk-ohjauksessa, unohtamatta aktiivista liikunta- ja kerhotoimintaa.

Vuokraamme kokous- ja toimitiloja myös muille toimijoille.

JÄSENEKSISÄÄNNÖTHALLITUS